Når jeg fortæller, at jeg arbejder med udvikling af ledere, bliver jeg mødt med lyst til at debattere mere end noget andet emne. God ledelse er et emne, der aldrig bliver udtømt og er ligesom folkeskolen noget alle har en mening om. Nok fordi de fleste af os lever med mindst én leder i vores hverdag, ligesom vi alle har gået i skole. Men fortæller jeg, at jeg skaber stærke ledere, bliver samtalen en anden, og jeg skal i større udstrækning forklare, hvad der menes.
Det stereotype billede af en stærk leder er lig en karismatisk leder, der aldrig er i tvivl og altid ved bedst og altid træffer de rigtige valg. Intet er mere forkert og nærmest farligt for organisationen på længere sigt. Og alligevel er dette stadig et foretrukket karaktertræk, når virksomheder forfremmer en medarbejder til ledelsesniveau.
Stærke ledere er kendetegnet ved en række karaktertræk og kompetencer, der gør dem i stand til at inspirere, motivere og føre deres organisation eller team mod succes.
Stærke ledere er i stand til at se fremad og skabe en vision for deres organisation eller team. De har evnen til at identificere muligheder og skabe en klar plan for at nå deres mål.
Ledere skal være i stand til at håndtere modgang og holde fast ved deres mål, selv når der opstår udfordringer. De er i stand til at tilpasse sig og finde nye løsninger på problemer.
Stærke ledere har gode kommunikationsevner og er i stand til at kommunikere klart og overbevisende med medarbejderne, kunder og andre interessenter. De lytter også opmærksomt til andres perspektiver og ideer.
Ledere skal have empati og forståelse for medarbejderne og deres behov og perspektiver. De er i stand til at skabe en positiv arbejdskultur og motivere medarbejdere til at yde deres bedste.
Stærke ledere er i stand til at træffe beslutninger baseret på data og analyse, og de tager ansvar for konsekvenserne af deres beslutninger.
Ledere, der har tillid fra deres medarbejdere og andre interessenter, er mere effektive. De opbygger tillid gennem deres handlinger og ved at opretholde integritet og ærlighed i deres kommunikation.
Stærke ledere er i stand til at motivere og udvikle deres medarbejdere og give dem muligheder for at vokse og udvikle sig.
Ovenstående kompetencer er ikke udtømmende, og der er andre faktorer, der kan bidrage til at definere en stærk leder. Men vigtigt er det, at det er kompetencer, der kan udvikles og dyrkes gennem målrettet træning og praksis.
Forfatter: Henning Sans Sørensen, CEO
Foto: Pexels