Min dør står altid åben…

Var desværre også et udtryk jeg brugte i mine tidlige år som leder. Der kom sjældent nogen. Måske mest af alt fordi det ofte handlede mere om kontrol og mindre om samspil. Gennem årene som ledertræner har jeg set at ledere stadig ser kontrol, som deres væsentlige opgave, når det handler om ledelse og i mindre grad at yde støtte til deres medarbejdere.

Jeg fornægter ikke, at vi kan have brug for kontrol, men når ledelsesstrategien bygger på kontrol, så bliver det ofte hos organisationens medlemmer stavet bagfra (som vi altid sagde, da jeg var i Forsvaret).

Ej heller fornægter jeg, at lederne i mange af de virksomheder, jeg møder, i deres udmeldinger gerne vil støtte medarbejderne, og hvor man høre udtryk som: ”her er der højt til loftet”, ”min dør står altid åben” osv.

I en undersøgelse fra 2019; “Exploring the link between servant leadership and employees’ organizational citizenship behavior: The mediating role of psychological safety and organizational trust” om sammenhængen mellem, hvad der blev kaldt, servant leadership og medarbejdernes organisatoriske adfærd, og hvordan denne effekt blev medieret af psykologisk sikkerhed og organisationstillid.

Konklusionen var, at ledere, der støtter medarbejderne frem for at kontrollere dem har en positiv indvirkning på medarbejdernes organisatoriske adfærd, og at denne effekt delvist opstår gennem øget psykologisk sikkerhed og organisationstillid.

Dette motiverer yderligere medarbejderne til at yde en ekstra indsats og støtte kolleger, hvilket kan have positive konsekvenser for virksomheden. Lederen bør fokusere på en række principper, herunder:

1.       Empati: Lederen viser empati over for deres medarbejdere og tager hensyn til deres behov og følelser.

2.       Ansvar: Lederen tager ansvar for deres medarbejderes udvikling og succes, og sætter deres eget ego til side for at støtte medarbejderne.

3.       Fokus på mennesker: Lederen ser medarbejderne som mennesker med deres egne unikke evner og potentialer, og arbejder for at udvikle disse.

4.       Skabe sammenspil: Lederen skaber en kultur med åbenhed, tillid og samarbejde, og involverer medarbejderne i beslutningsprocessen.

5.       Vision: Lederen har en vision for organisationen og kommunikerer denne klart og tydeligt til medarbejderne.

Alt sammen noget der kan trænes, øves og dyrkes til at styrke lederen.

Er du enig i undersøgelsen? Hvor gode er jeres ledere til at understøtte medarbejderne?

Vi deler ingen information om dig med andre - heller ikke Google, men vi ønsker at placere en cookie til forbedring af skærmopløsning. Er det ok? Se mere
Cookie indstillinger
JA
NEJ
Privatlivspolitik
Cookie- og Privatlivspolitik
Cookie navn Aktiv
Gem indstillinger
Cookie indstillinger
Scroll to Top